Wymiary kontenerów morskich – ile europalet pomieszczą?

Kontenery, od 20-stopowego (33,1 m³) po 40-stopowy (67,6 m³), oferują różnorodne rozwiązania dla przewozu towarów. Długość, szerokość i wysokość, dostosowane do typu, np. High Cube, pozwalają na pomieszczenie od 5 do 33 europalet, gwarantując elastyczność w transporcie.

Udostępnij
kontener morski 20 wymiary

Kontenery morskie są nieodzownym elementem w transporcie międzynarodowym, umożliwiającym sprawną logistykę i bezpieczny przewóz towarów. W tym artykule przyjrzymy się głównym aspektom związanym z wymiarami kontenerów morskich, różnymi typami dostępnych kontenerów oraz ich zastosowaniem w transporcie towarów.

Czym są kontenery morskie?

Kontenery morskie, znane także jako morskie skrzynie, są specjalnie zaprojektowanymi pojemnikami służącymi do przechowywania i transportu różnorodnych towarów. Zostały stworzone, aby uprościć proces załadunku, rozładunku oraz przechowywania towarów podczas transportu morskiego, drogowego lub kolejowego.

Zobacz więcej: Kontener morski – czym jest i do czego służy?

Wymiary kontenerów morskich według rozmiaru

Kontener 20-stopowy (20’DC):

Kontener morski 20 stopowy oferuje pojemność wynoszącą 33,1 m³ i pomieści 11 europalet. Zewnętrzne wymiary to długość 6058 mm, szerokość 2438 mm i wysokość 2591 mm, natomiast wewnętrzne to długość 5898 mm, szerokość 2350 mm i wysokość 2390 mm. Otwór drzwiowy ma szerokość 2340 mm i wysokość 2280 mm.

Kontener 20-stopowy High Cube (20’HC):

Kontener morski 20 stopowy High Cube posiada pojemność 37,4 m³, co odpowiada 11 europaletom. Zewnętrzne wymiary to długość 6058 mm, szerokość 2438 mm i wysokość 2896 mm. Wymiary wewnętrzne to długość 5898 mm, szerokość 2350 mm i wysokość 2695 mm. Otwór drzwiowy ma szerokość 2340 mm i wysokość 2585 mm.

Kontener 40-stopowy (40’DC):

Kontener morski 40 stopowy oferuje pojemność wynoszącą 67,6 m³ i pomieści 25 europalet. Zewnętrzne wymiary to długość 12192 mm, szerokość 2438 mm i wysokość 2591 mm, a wewnętrzne to długość 12032 mm, szerokość 2350 mm i wysokość 2390 mm. Otwór drzwiowy ma szerokość 2340 mm i wysokość 2280 mm.

Kontener 40-stopowy High Cube (40’HC):

Kontener morski 40 stopowy High Cube oferuje pojemność 76,2 m³ i pomieści 25 europalet. Zewnętrzne wymiary to długość 12192 mm, szerokość 2438 mm i wysokość 2896 mm, a wewnętrzne to długość 12032 mm, szerokość 2350 mm i wysokość 2695 mm. Otwór drzwiowy ma szerokość 2340 mm i wysokość 2585 mm.

Kontener 45-stopowy High Cube (45’HC):

Kontener morski 45 stopowy High Cube ma pojemność wynoszącą 89,0 m³ i pomieści 33 europalety. Zewnętrzne wymiary to długość 13716 mm, szerokość 2500 mm i wysokość 2896 mm, a wewnętrzne to długość 13556 mm, szerokość 2438 mm i wysokość 2695 mm. Otwór drzwiowy ma szerokość 2416 mm i wysokość 2585 mm.

Kontener 10-stopowy (10’DC):

Kontener morski 10 stopowy charakteryzuje się pojemnością 15,9 m³ i może pomieścić 5 europalet. Zewnętrzne wymiary to długość 2991 mm, szerokość 2438 mm i wysokość 2591 mm, a wewnętrzne to długość 2891 mm, szerokość 2350 mm i wysokość 2390 mm. Otwór drzwiowy ma szerokość 2342 mm i wysokość 2280 mm.

Te wymiary stanowią podstawę dla wielu operacji logistycznych, ale warto także poznać inne typy kontenerów.

kontener morski wymiary - steelcube

Wykorzystanie kontenerów morskich w różnych rodzajach transportu

Kontenery morskie nie tylko rewolucjonizują transport morski, ale także znalazły zastosowanie w innych rodzajach transportu, takich jak transport drogowy czy kolejowy. Oto kilka przykładów:

Transport drogowy

Kontenery morskie są często wykorzystywane do transportu drogowego. Dzięki odpowiednim standardom wymiarów mogą być łatwo przewożone na naczepach samochodowych, co umożliwia efektywne dostarczenie towarów do docelowej lokalizacji.

Transport kolejowy

Kontenery morskie mogą być łatwo przenoszone na platformach kolejowych. Ta uniwersalność sprawia, że są one idealne do transportu kombinowanego, gdzie towary są przewożone zarówno drogą morską, jak i kolejową.

Transport ładunków ciężkich

W przypadku przewozu dużych maszyn czy ciężkich elementów konstrukcyjnych, specjalistyczne kontenery morskie, takie jak “Flat Rack”, są często wykorzystywane. Zapewniają one stabilność i bezpieczeństwo podczas transportu.

Dlaczego wielkości kontenerów podaje się w stopach, a nie metrach lub calach?

Podawanie wymiarów kontenerów w stopach może wydawać się nieco archaiczne w obliczu powszechnego stosowania systemu metrycznego. Jednak istnieje kilka ważnych powodów, dla których w transporcie morskim i logistyce międzynarodowej preferowane są jednostki imperialne.

Tradycja i historia

System imperialny, który obejmuje jednostki takie jak stopy i cale, jest nadal powszechnie używany w wielu anglojęzycznych krajach. Ze względu na długą historię handlu morskiego, wiele terminów i standardów wciąż jest opartych na tym systemie. Przez lata kontenery morskie były projektowane i wykorzystywane zgodnie z tymi tradycyjnymi standardami.

Zgodność z istniejącymi kontenerami

Wieloletnie wykorzystywanie standardowych rozmiarów kontenerów, wyrażanych w stopach, sprawia, że zmiana na system metryczny byłaby kosztowna i czasochłonna. Wiele infrastruktury, takiej jak terminale portowe, platformy transportowe czy pojazdy, jest dostosowanych do obsługi kontenerów o wymiarach wyrażonych w stopach.

Uniknięcie błędów konwersji

Podawanie wymiarów w jednym systemie (w tym przypadku w stopach) pozwala uniknąć błędów konwersji między różnymi jednostkami miar. Przy dużych operacjach logistycznych błędy te mogą prowadzić do nieporozumień, pomyłek w załadunku czy nawet zagrożenia bezpieczeństwa ładunku.

Praktyczność w międzynarodowym handlu

Kontenery morskie przemierzają ogromne odległości między krajami, gdzie różne jednostki miar są nadal używane. Przechodzenie na jednostki metryczne wymagałoby ujednolicenia procedur i dokumentacji, co mogłoby być wyzwaniem dla międzynarodowego handlu.

Menu